Podľa najnovšej štúdie (výskumu trvalej udržateľnosti hromadnej prevádzky elektrických lietajúcich áut z kategórie VTOL. Je to skratka anglického výrazu vertical take off and landing, to znamená zvislý vzlet a pristátie) sa oplatia ľuďom len na dlhšie vzdialenosti, vnútri miest by mohli fungovať len ako taxíky alebo dodávky. Pre vysvetlenie, skratka VTOL je kombináciou vrtuľníka a lietadla.
Za to, že ich nevidíme lietať na oblohe ešte neznamená, že ich firmy nevyvíjajú. Vyvíjajú, a dokonca vo viacerých krajinách. Tieto firmy si strážia svoje informácie, preto sú to informácie zatiaľ neoverené.
Dnes sa skôr debatuje o preprave osôb naraz v jednom dopravnom prostriedku (autobusy, vlaky…). Preto vývoj týchto lietajúcich áut posunie takýto spôsob dopravy úplne niekde inde. Keďže sa VTOL oplatí len v takzvanom zdieľanom režime. Predovšetkým vo veľkých mestách, ako sú Bratislava, či Košice, kde je doprava na cestách až príliš preplnená. Dnes už je toto problémom aj v menších krajských mestách a áut bude naďalej pribúdať, no miesta na cestách ubúdať.
„Veľmi ma prekvapilo, že VTOL elektrické lietajúce autá sa v určitých scenároch ukázali ako konkurencieschopné s ohľadom na využitie energie a skleníkové emisie,“ skonštatoval vedúci vedcov Gregory Keoleian z Michiganskej univerzity. Lietajúce autá by mohli pokoriť normálne autá na cestách. Toto tvrdenie dokladá celosvetové, komplexné zhodnotenie VTOL, ktoré sa vykonali so spoločnosťou Ford. Čo sa týka času, tak v prevahe budú stále klasické auta pri krátkych vzdialenostiach, no pri dlhších by bola úspora času až osemdesiat percent. Tieto autá nemajú skoro nijaké emisie, no idú na elektrinu, ktorú vyrábajú elektrárne, ktoré emisie vytvárajú.
Zaujímavá bude predovšetkým samotná zmena dopravy. Sféra dopravy zažije naozaj obrovské výzvy. Už len taká bezpečnosť. Ak dôjde ku kolízii niekde vo vzduchu a VTOL spadne, môže ohroziť obydlia, ale predovšetkým samotných ľudí. Budú sa musieť popasovať aj s problémami možných zápch vo vzduchu.
Každopádne, bude to ešte beh na dlhú trať.